שיפור אקלים בית ספרי בדגש על הפחתת אלימות
באמצעות שימוש בתובנות מעולם אומנויות הלחימה
מטרות הסדנה
שיפור האקלים הבית ספרי, והקנית כלים לתלמידים ולמורים, להתמודדות עם מצבים בעלי פוטנציאל עימות.
הטכניקות המיושמות עושות שימוש בתובנות מעולם אומנויות הלחימה.
התלמידים ילמדו להכיר ולהקשיב איש לרעהו, יתנסו, יתלבטו, ישחקו יחד ויוציאו לפועל אפשרויות פיתרון למצבי עימות בבית הספר, תוך הקנית חוויה מגבשת ומהנה.
עקרונות
חיי בית הספר מלווים בהתמודדות יומיומית עם אתגרים משתנים ודורשים תקשורת בין אישית מוצלחת, אשר תיצור אוירה טובה, תקדם ותאפשר השגת מטרות בית הספר.
באומנויות לחימה, ההתמודדות היא סוג של תקשורת בין אישית אליה מגיעים המתמודדים עם המטענים המקצועיים, האינטלקטואלים והרגשיים שלהם
במטרה "להשיג את יעדם".
לוחמי המזרח העלו התמודדות זו לדרגה של אומנות.
אם נשכיל להשתמש בתובנות אלו, נוכל לרתום כלים יעילים נוספים להתמודדות עם מצבים בעלי פוטנציאל עימות, לנטרלם, ליצור אוירה משופרת, ולהשיג את "המטרה".
מקורות
הסדנה מבוססת על ספרות מקצועית מקיפה. כך למשל ספרו של ג'יצין פונאקושי מייסד הקראטה המודרני (Funakoshi Gichin, "Karate Do).
או ספרו של מיאמטו מוסאשי גדול הסמוראים בכל הזמנים, המנתח טאקטיקה ואסטרטגיה של עימות (A Book of Five Rings). ספר זה נלמד באוניברסיטאות רבות ברחבי העולם בחוגים למנהל עסקים.
הפעילות
תדירות: 6-8 מפגשים אחת לשבוע.
הפעילות משלבת הדגמה והתנסות של המשתתפים בתרגילי ומשחקי תנועה מעולם אומנויות הלחימה, והמשגתם למצבי קונפליקט.
במהלך הפעילות, המשתתפים יתנסו בתרגיל או משחק ודרכו יחוו את התובנה החבויה בו בהקשר למיומנויות תקשורת בין אישית.
כך למשל:
• "לנצח במאה קרבות זו אינה המיומנות העליונה, מניעת המלחמה זו המיומנות העליונה".
נלמד איך אפשר להימנע מהעמקת הקונפליקט לכדי "מלחמה".
• "לא צריך להיות מהיר, לא צריך להיות איטי, צריך להיות בזמן ".
נלמד את חשיבות התזמון במצבי קונפליקט.
לא צריך להגיב מיד, אסור להתמהמה, חשוב להגיב בשיקול דעת.
• "לא להפסיד אף פעם אין פירושו לנצח תמיד".
נלמד איך אפשר לא לצאת מופסדים מהקונפליקט גם אם לא מנצחים בו.
הרעיון המרכזי החוזר כחוט השני במהלך כל מפגשי הסדנא הוא עיקרון לפיתרון מצבי עימות אפשריים. ה- "Win-Win situation".
עיקרון זה מקבל חיזוק בצורת תובנות מעולם אומנויות הלחימה, סיפורי זן וחכמת חז"ל.
כדוגמת: "איזהו גיבור? הכובש את יצרו שנאמר טוב מושל ברוחו מלוכד עיר".
הרצאה בנושא מדיטציה
הרצאה ברמה יישומית המותאמת להתמודדות הנדרשת מתלמיד בית הספר במטלות היום יום, תוך דגש על שליטה עצמית, התמקדות ויכולת ריכוז בזמן שיעור, בחינה, הכנת שיעורי בית או קונפליקט.
משחקי סימולציה וניתוח מצבי אמת מעולם בית הספר
תלמידים מספרים על הסדנה:
דניאל
כיתה ה׳1, בית ספר מעיין
במסגרת הפעילות לשיפור האקלים בבית ספרנו, פגשנו באדם מיוחד מאד.
שמו אופיר אילן והוא לימד אותנו להתמודד עם מצבים חברתיים ולפתור אותם בעזרת שימוש בתובנות מאומנויות לחימה.
השיעורים היו מאד מעניינים ומאתגרים, אופיר הדגים והוכיח לנו כי כדאי לפעול מהראש ולא מהרגש, כי כך נשיג תוצאות טובות יותר.
איתמר
כיתה ה׳
תודה רבה לך על השיעורים הנהדרים והכיפיים. למדנו. למדנו המון! נהנינו מהדרך בה העברת לנו את המסרים החשובים…
גל
כיתה ה׳1, בית ספר מעיין
אופיר אתה איש מקסים המבין כל אדם ומקשיב לכולם. הסיפורים שסיפרת היו נפלאים ומרתקים.
אנו מודים לך על כל השיעורים שהעברת לנו , וכמובן שניעזר בהם בחיינו.
נעה
כיתה ה׳1, בית ספר מעיין
השיעור שלך היה מהנה מאד, אחד השיעורים הכי כיפיים שיש.
מאד אהבנו את המדיטציה שהעברת לנו, ואנחנו מתכוונים להשתמש בה לפני מבחנים, תודה על הכל
מאיה
כיתה ה׳
אופיר בא אלינו פעם בשבוע והעביר לנו סדנא על החיים האמיתיים בעזרת סיפורים, משפטי חוכמה, הדגמות ועוד.
אני למדתי המון מהמפגש של הכיתה שלנו עם אופיר.
למדתי להסתכל בראי " ולבדוק את עצמי האם המעשה שלי טוב או רע .
למדתי שאם אני אשלח למישהו "כדור אדום" אקבל "כדור אדום", אבל אם אשלח "כדור ירוק" אקבל "כדור ירוק".
הכיתה שלי נהנתה מאד וכך גם אני.
ממליצה בחום.
נעם
כיתה ה׳
זו הייתה חוויה מעניינת ומלמדת, כל חברי הכיתה נהנו ולמדו מהשיעורים אני מקווה שעוד הרבה תלמידים יחוו את החוויה שאני עברתי.